Allah, Uzvišeni, dao nam je propise i preporuke, kao što je poznato, za naše dobro i uspjeh u svakom stanju i na svakom svijetu.
Nekada nam je Allah ili Poslanik, objasnio zbog čega nam je nešto propisano. Jedan od razloga za obavezu namaza se nalazi u sljedećem ajetu:
“Kazuj Knjigu koja ti se objavljuje i obavljaj namaz – namaz, zaista, odvraća od razvrata i od svega što je ružno;” 29:45
Ovdje nam se pojašnjava jedan od ciljeva namaza: sačuvati svoju dušu od duhovnih pa i fizičkih nečistoća.
Nekada nam Allah i Poslanik tek nagovijesti cilj nekog propisa, često kroz veličinu nagrade ili kazne za učinjeno ili propušteno.
“Zaista će oni koji ne vjeruju i odvraćaju od Allahova Puta i Časne džamije koju smo namijenili za sve ljude, jednako za mještanina i za beduina, biti kažnjeni. A onome ko u njemu naumi zastraniti zulum čineći, dat ćemo da patnje bolne kuša.” 22:25
Mekka, grad koji ima posebnu pažnju od Allaha, Uzvišenog, ima poseban položaj i važnost za cijeli svijet. Tako da, ako se u njoj oskrnavi koje Allahovo znamenje ili propis, posebna će kazna biti za počinioca, zato što su posebne posljedice tog djela. Diranje u svetost Mekke je diranje u prirodni poredak cijelog svijeta.
Također, postoje propisi koji su propisani bez velikog objašnjenja o razlozima propisivanja ali smo ih dužno sprovoditi bez obzira znali mi za cilj propisa ili ne.
Njihovu mudrost svako od nas za sebe može tumačiti, ne tvrdeći da je to zaista stvarni cilj koji važi za sve ljude.
Naprimjer, zašto je propisano baš 5 vakat namaza, ili zašto je hadždž u zadnjem mjesecu hidžretske godine itd.
Ova pitanja nam nisu objašnjena a radnje koje su nam naređene treba pobožno i poslušno izvršavati, bez obzira na naše nepoznavanje mudrosti njihovog propisivanja.
______________________
Allah nam je odredio da Ga u predbajramskim i bajramskim danima mnogo spominjemo.
Poslanik, alejhisselam, nam je između ostalog preporučio da, mi koji nismo otputovali na hadždž, učimo dva zikira koje svi manje više znamo.
Prvi su tekbiri tešrik koji glase:
Allahu ekber Allahu ekber La ilahe illallah huvallahu ekber, Allahu ekber ve lillahil hamd.
Drugi zikir je:
La ilahe illallahu vahdehu la šerike leh, lehul mulku ve lehul hamdu ve huve ala kulli šej'in kadir.
Vidimo da su i jedan i drugi veoma povezani sa zikrovima koje i hadžije na hadždžu uče.
Prvi je tekbiri tešrik, i on je istovijetan sa tekbirima koji se uče uoči bajrama i za bajram.
Drugi ima velike veze sa telbijjom (lebbejkellahumme lebbejk, lebbejke la šerike leke lebbejk, innel hamde venniamete leke vel mulk, la šerike lek) u kojoj se također spominje hamd i mulk i pri tome se niječe politeizam što je temeljno značenje tehlila (riječi: la ilahe illallahu vehdehu la šerike leh) u gornjem zikru.
Evidentna je istovjetnost i podudarnost onoga što hadžije uče na hadždžu i onoga što se nama, koji nismo tamo, preporučuje da učimo.
Koja je mudrost toga?
Možda je mudrost u tome da pripremimo svoje duše za talas milosti koji se pokreće sa Arefata u momentu kada se i hadžije pokrenu sa Arefata prema Mini?
Što bi rekli savremenim rječnikom, možda treba da pripremimo svoje duše za energetski talas koji se odatle rasprostire cijelim svijetom?
Ne znamo, i nije nam rečeno, ali svako od nas može za sebe pretpostaviti razloge i mudrosti, bez da ikoga obavezujemo ili uvjeravamo u lična promišljenja.