Razumijevanje Naredbi u Islamskom Učenju

Ovaj tekst ima za cilj pokazati da se ne može čitati prevod ajeta ili hadisa, koji govore o nekim propisima, i zatim uzimati lično shvatanje zdravo za gotovo.

U mnogim ajetima i hadisima postoje naređenja, tj. riječi iskazane u formi imperativa.

Vjerski neuk insan bi pomislio kako treba da počne praktikovati svaku naredbu koji je pročitao u ajetu ili hadisu, i onda dovede sebe i druge u očitu zabludu, uz to podržanu ličnim ubjeđenjem temeljenim na opčinjenosti sobom.

Da se to ne bi desilo i tebi, evo nekoliko primjera u kojima se naredbe, formalno izrečene na isti način, razumijevaju na posve različite načine.

1 – Postoje naređenja koja ukazuju na obavezu:

(I obavljajte namaz i dajte zekat).

Dakle, namaz i zekat su ovdje obavezni, farz.

2 – Postoje naređenja koja ukazuju na dozvoljenost:

(A kada obrede hadždža obavite, [onda lovite] onda loviti možete).

(A kada se završi namaz, tada se po zemlji raziđite i Allahovu blagodat tražite).

Da li je lov nakon obavljanja obreda hadždža i skidanja ihrama obavezan jer nam je naređeno da lovimo? Ili je trgovina (traženje blagodati) nakon džume obavezna jer nam je naređeno da to uradimo? Ili ovdje naređenje ukazuje na dozvoljenost i nepostojanje grijeha?

3 – Postoje naređenja koja ukazuju na savjet i uputstvo:

(O vi koji vjerujete, kada jedan od drugoga pozajmljujete do određenog roka, zapišite to).

Da li je pisanje dugovanja obavezno jer nam je naređeno da to uradimo?

Odgovor: Naravno da ne, jer Allah Uzvišeni kaže nakon toga:

(A ako jedan drugome nešto povjerite, neka onaj kome je povjereno, to povjerenje ispuni).

Ovdje naređenje ukazuje na uputstvo.

4 – Postoje naređenja koja ukazuju na disciplinu i odgoj: Poslanik, neka je Allahov mir i blagoslov na njega, rekao je:

“O dječače, spomeni Allaha, jedi desnom rukom i jedi od onoga što ti je najbliže.”

Zašto ovo ne ukazuje na obavezu (farz)? Odgovor: Zato što dječak nije šerijatsko-pravno obavezan (maloljetan je).

5 – Postoje naređenja koja ukazuju na izbor, a istovremeno su prijetnja i strašenje, što je izbor između dva čina koji se ne mogu spojiti!

(I reci: “Istina dolazi od Gospodara vašeg, pa ko hoće, neka vjeruje, a ko hoće, neka ne vjeruje.”)

Da li je nevjerovanje (kufr) ovdje obavezan, jer ga Allah naređuje? Ili je ovo prijetnja i upozorenje?

6 – Postoje naređenja koja ukazuju na želju; u kojima se preporučuje nešto, ali to nije moguće ostvariti ili se želja trenutno ne može realizirati. Jer želja je jedan od principa nemogućnosti!

(I oni koji nisu vjerovali reći će: “Gospodaru naš, pokaži nam džinne i ljude, one koji su nas zaveli, da ih stavimo pod noge svoje, neka budu među onima koji su najniži.”)

Da li nevjernici naređuju Allahu da im pokaže one koji su ih zaveli i da im ispuni želje? Ili je njihov zahtjev ovdje samo izraz želje?

7 – Postoje naređenja koja ukazuju na indiferentnost, gdje se onaj koji saopštava ne brine da li će se radnja desiti ili ne:

(Pržite se u njoj (vatri), trpite ili ne trpite, isto vam je.)

Ovdje im se ne naređuje da budu strpljivi, nego im se govori: Nema razlike između vašeg strpljenja i nestrpljenja, jer u oba slučaja trpite posljedice vaših djela? Dakle, ovdje je naređenje sarkastično.

8 – I postoje naređenja koja ukazuju na prijetnju: (Pusti ih neka jedu i naslađuju se, i neka ih zavara nada – znat će oni.)

Je li Allah, ovdje, zapovijedio Njegovom Poslaniku da prestane pozivati nevjernike u islam, kako bi se oni zabavili i kako bi ih nadahnuo nadom? Ili je ovo prijetnja za njih; jer ako ostanu na ovom, suočit će se s bolnom kaznom zbog svog nevjere i zanemarivanja svoje sudbine? I da li Allah zapovijeda ateistima – ovdje – da rade što žele, prema svojim željama, bez posljedica ili je ovo snažna prijetnja za njih?

Ovo su samo neke vrste naredbi, a isto tako susrećemo se i sa zabranama. Nisu ni sve zabrane na istom nivou.

Nažalost, neznanje o ovim stvarima često zavara i one koji su studirali u arapskim zemljama u kojima se određena ideološka matrica forsirala sve dok je ta matrica davala određene političke rezultate tj. sve donedavno.

Našem narodu koji želi da živi u skladu sa islamom dovoljno je da nauči učiti Kur’an na arapskom, zbirka hadisa “Vrtovi pobožnjaka” od imama Nevevija i T’alimul-islam od rahmetli kadije Redžepa Muminhodžića.

Neće bit većeg, boljeg, kvalitetnijeg i korisnijeg vjernika od tebe uz samo ove tri knjige.

Selam alejkum i lijep pozdrav!

Hvala Vam na posjeti!

Ako želite da redovno dobijate obavijesti o novim sadržajima na ovom blogu upišite svoj e-mail

Povezani tekstovi

Komentariši

Vaša email adresa neće biti objavljivana. Neophodna polja su označena sa *